Deel 5 vakantie 2024

7 juni 2024 - Lavaurette, Frankrijk

Zondag, 2 juni

Vanmorgen zoals ik al eerder schreef zijn we vertrokken vanuit Spanje terug Frankrijk in.

Geen problemen aan de grens gehad ivm komende acties Franse boeren.

Na een erg lange en zeer inspannende rit vanwege de harde wind op het gedeelte Perpignan tot voorbij Narbonne zijn we uiteindelijk toch aangekomen op camping “Les 3 Cantons” even buiten Saint-Antonin-Noble-Val.

Het is er erg rustig en we hebben een prachtige plek. De camping heeft vele planten en bloemen en heeft leuke gebouwtjes die dienst doen als Receptie en Sanitair gebouwtje. Zie foto’s

Na het installeren van het meest noodzakelijke het verzorgen van de interne en externe mens lekker gaan pitten.

Maandag, 3 juni

Vanochtend met de fiets naar St Antonin gereden, zo’n 7 km bergaf rijden, soms aardig aflopend.

Daar op een terrasje een bakje koffie besteld, café double, want die kleine kopjes die je normaal krijgt zitten nog geen drie slokken in.

Op het terras lagen allerlei boeken uitgestald, engels-talig de meeste, en dit organiseerde men de eerste maandag van elke maand. De meeste bezoekers spraken ook bijna allemaal engels. Je kon boeken meenemen om te lezen maar ook evt. inleveren.

Een andere keer maken we een wandeltocht door het plaatsje.

Nu weer terug, helaas was dit bijna allemaal klimmen, met de ebikes ging dit goed, maar die van mij begon wat te sputteren omdat die niet voldoende opgeladen was. Het was volgens mij een Col van 1e categorie, puf puf.

Maar we hebben het gered. Na de middag nog wat boodschappen gedaan in de plaats Caussade bij een grote Carrefour.

Dinsdag, 4 juni

Wat een rust en prachtige natuur, evenzo de camping.

Vandaag een ingelaste uitrustdag.

Woensdag, 5 juni

We willen vandaag naar een naburig plaatsje Najac, volgens de camping-beheerder nog mooier dan Cordes-sur-Ciel wat hier ook in de buurt ligt en daar zijn we al in een eerdere vakantie geweest (zoek maar terug).

Onderweg daar naar toe kwamen we via erg smalle binnenwegen en natuurlijk een tegenligger zodat we een stukje terug moesten en ook nog over een stenen brug waar we ook maar net overheen konden, ik denk aan beide zijde geen 10 centimeter speling, daar aan.

Een parkeerplaats was snel gevonden, het was er nog rustig en via vele traptreden en schuin naar boven lopen kwamen we bij het kasteel van Najac aan.

Wij zijn er naar binnen geweest maar er was niet veel te zien, binnen, buiten kon je rondom prachtig ver kijken en vele foto’s maken.

Later nog het plaatsje ingelopen maar dat viel toch wat tegen, er was totaal geen terrasje open waar we koffie konden krijgen.

Dus via een andere iets bredere weg terug, in het plaatsje Varen was een terrasje langs de weg, wij stoppen en eindelijk een cafe double besteld, dat is twee maal de inhoud van die erg kleine Franse koffiekopjes.

Verder langs de terugweg passeerden we een Flower-camping Noble Val vlak voor Saint Antonin waar we even zijn gaan gluren hoe het er daar uitzag. Dit was eigenlijk de camping die in mijn reisboek gepland stond. Gelukkig waren we beide het er over eens dat waar we nu stonden mooier en gezelliger was. Goed gegokt.

De rest van de dag lekker luieren en zonnen.

Donderdag, 6 juni

Vanochtend een wandeling gemaakt door Saint Antonin, we hebben een plattegrond met erop een route gekregen bij de receptie en die gelopen.

Erg leuke smalle straatjes en pleintjes, op de vele terrasjes zaten  al erg veel mensen, werken homaar hier!

Het is vandaag de warmste dag onder de luifel is het nu 36 graden, op mijn telefoon 26 graden, je moet lekker in de schaduw van een boom gaan zitten daar is het uit te houden.

Morgen komt er nog zo’n warme dag.

We zijn van plan as. zaterdag verder te trekken, Noordwaarts richting Limoges. Daar iets links van gelegen bevindt zich camping Les Allouettes in Cognac la Foret.

Vrijdag, 7 juni

Hiep hiep hoera, Mariska is jarig. Heel veel plezier vandaag.

Hier begon het om drie uur vannacht te onweren, gelukkig snel afgelopen maar om zeven uur was het wederom een natte boel en veel bewolking. Toch kwam de zon er al weer door en is het verder een mooie dag geworden.

Vandaag boodschappen doen auto aftanken en de spullen om en in de caravan opbergen om morgenochtend te vertrekken.

Wordt vervolgd

1. Paulien Hartveld:
    7 juni 2024
    .......en wat een mooie foto's......
  2. Meeuwes Flik:
    8 juni 2024
    Wat een zonnige zin: lekker luieren en zonnen, zoals Jan schreef. Nou hier momenteel niet. Het regent nu. Geen zweetdruppeltjes, want de temperatuur is te laag voor de tijd van het jaar. Genieten jullie dus maar lekker in een zonnig zuid Frankrijk. Hartelijke groet van Hilly en Meeuwes.

Jouw reactie