Vakantie Frankrijk 2021

25 september 2021 - Amersfoort, Nederland

Zaterdag, 28 augustus

Om half acht vertrokken vanuit Amersfoort op weg naar Amiens in Frankrijk.

We kwamen daar in de middag aan en hoorden van de campingbeheerder dat er die avond om 22.00 uur een lichtspektakel zou zijn en wel bij de grote kathedraal in de stad.

Nu dat leek ons wel wat om daar naar te gaan kijken, dus wij ruim op tijd op pad met de fiets in het donker langs de rivier de Somme tot in het centrum van Amiens.

Daar aangekomen een plekje gezocht op het grote plein voor de grote kerk en warempel precies op tijd begon het.

het waren prachtig bewegende beelden in diverse kleuren en heel mooie muziek wat prachtig klonk op dat plein.

zie foto van kerk

Na afloop weer terug op de fiets door het stikke donker naar de camping.

Zondag, 29 augustus

Een bezoek gebracht aan een ondergrondse stad, Naours, is in 1800 gebouwd en gebruikt als schuilkelder voor ruim 300 gezinnen, elk gezin had daar een kamer.

Later in de tweede wereldoorlog ook gebruikt door de Duitsers.

Ruimtes lagen ruim 33 meter onder de grond.

foto ondergrondse ruimtes.

Maandag, 30 augustus

Nu met daglicht naar Amiens. Een fietstochtje langs vele bezienswaardigheden.

deze kathedraal is 2x zo groot als die in Parijs, en is de grootste van Frankrijk.

Met een bootje kon je varen door de Hortillonnages, deze zijn ontstaan door afgraving van veen.

Hier vanaf de brug het aankomst en vertrekpunt van de boten.

Dinsdag, 31 augustus

Vertrokken vanuit Amiens, en op weg naar onze tweede lokatie in Les Andelys op camping L'ile de Trois Rois.

We kregen een enorme plek toegewezen zoals je op een van de foto's wel kunt zien.

Vanaf onze plek kon je het kasteel (ruine) zien liggen.

De camping ligt aan de Seine, er komen enorme vrachtschepen voorbij en ook heel grote toeristenboten.

Woensdag, 1 september

Vanochtend met de auto naar de plaats Giverny gereden, hier zijn het huis en de tuinen van schilder Monet.

Wij hadden daar gisteren al via internet tickets voor besteld en konden daar snel door de controle na scannen van je

Pass Sanitaire en de E-tickets en konden de boel gaan bekijken.

Er waren nog aardig wat bloeiende planten te zien hoewel het hoogzomer veel mooier zal zijn.

Het woonhuis van Monet was ook de moeite waard om te bekijken, weer veel foto's gemaakt.

Hier in de tuin is de beroemde Japanse vijver en de Japanse brug.

Donderdag, 2 september

Vanmorgen na de koffie de wandelschoenen aangetrokken om naar het kasteel te lopen.

Het was een aardige klim, poeh poeh wat een conditie hebben we.

Daar aangekomen werd weer je Pass Sanitaire gecontroleerd en konden we de ruine betreden.

Nu waren we daar in 5 minuten klaar mee want er was bijna niets te zien dan alleen maar een hoop oude

stenen en delen van de muren. Alleen de uitzichten die je hier had over de Seine waren prachtig,

kostte je nog 3 euro toegang ook, maar vooruit, dat is voor het onderhoud.

Naar beneden lopen ging makkelijker en terug op de camping was het al weer bijna lunchtijd.

Vanmiddag in het zonnetje gezeten en lekker niksen.

Vrijdag, 3 september

Vandaag met de auto naar Rouen. Vanmorgen om 9.30 uur vertrokken en een uurtje later waren we in Rouen,

de TomTom bracht ons precies tot in de parkeergarage vlak bij de grote kathedraal, jaja daar ook al een.

Na een bakje koffie op een zonnig terras wandelden we door de vele leuke straatjes. Een groot

gebied voor voetgangers en wel drie zelfs vier kerken vlak bij elkaar.

Tussen de middag bij restaurant "Paul" lekker gegeten en daarna nog een en ander bekeken in het centrum.

Toen we onze benen begonnen te voelen was het tijd om terug te gaan naar de auto.

Weer een leuke dag gehad met prima weer en wat minder wind (uit het noorden).

Zaterdag, 4 september

Vanochtend was het bewolkt en werd er regen en onweer voorspeld maar rond 10 uur was het al

weer lekker en scheen de zon uitbundig en hebben we geen drup gehad. Het wordt zo 26 graden vandaag.

Na boodschappen bij de Carrefour hebben we rustig aan gedaan.

Na een fietstochtje hier in de omgeving was het al weer lunchtijd.

Tijdens de qualification van Formule 1 kregen we een enorme bui over ons heen, in de caravan

was het een oorverdovend lawaai. Gelukkig was het in Nederland droog.

We hebben hierna de luifel opgezet, tot nu toe niet gebruikt, maar blijven de tafel en stoelen

buiten droog.

Zondag, 5 september

Heerlijk een dagje rusten en genieten van de zon en de rust, door de week dan hoor je het geluid van

vrachtauto's die voorbij scheuren. Vooral s'morgens vroeg als het nog stil is.

Met de fiets nog een tukje langs de Seine gereden, er was een grote rommelmarkt maar hier zijn we

niet op gegaan, te druk. Was zelfs afgezet en je moest via een ingang naar binnen waar je

gecontroleerd werd op je Pass Sanitaire .

Dan was het bijna drie uur en begon het Zandvoort spektakel . We hebben de gehele

wedstrijd kunnen zien op de iPad en volop genoten van al dat oranje gedoe.

Maandag, 6 september

Vandaag wederom mooi weer dus weer buiten leven.

Met de fiets de grote brug over de Seine gereden, een smalle weg zonder fietspaden en veel vrachtwagens.

Na de lunch zijn we naar een van de mooiste plaatsjes van Frankrijk gereden en wel naar

Lyons la Foret. Staat is de top tien van mooiste plaatsjes.

Leuke oude pandjes en een geweldig mooie overkapping op het stadsplein.

Op het terras wat gedronken en verder door het plaatsje gewandeld.

De temperatuur liep ondertussen op tot 31 graden, een record tot nu toe.

Terug op de camping snel een biertje.

Dinsdag, 7 september

Ik ben nu de hele ochtend bezig geweest om vorig verslag weggestuurd te krijgen en dat lukte maar niet.

Dus heb ik de foto's maar apart gestuurd wat uiteindelijk wel lukte en de tekst in een ander mailtje.

Het ziet er daardoor wel wat minder leuk uit en weet je af en toe niet waar de foto bij hoort.

Maar het moet maar zo, beter iets dan niets.

In antwoorden op mijn verslag krijg ik van jullie door dat het in Nederland ook mooi weer is,

dat is heel fijn, geniet er ook van. Hier is het volop zomer.

Ik ben een andere app gaan gebruiken ONE-Note eens kijken wat die voor resultaat geeft.

Woensdag, 8 september

Opnieuw een zonnige dag. Na de koffie zijn we een stuk gaan fietsen over de grote brug en

verder aan de overkant van de Seine. Na een paar kilometer kwamen we in het dorpje

Bernières-sur-Seine. 10 huizen, een Mairie en een kerk met begraafplaats.

Zelfs een prachtig basketbalveld en voetbalveld waren hier.

Op de terugweg zagen we aan de overkant van de Seine op de hoge helling een monument staan.

Arda had daar iets over gelezen, dat je daar via een klimpartij naar toe kunt, dus moeten we dat nog proberen.

Ook zag je diverse kalkrotsen die fel wit leken in het zonnetje.

Einde van de middag stroomde de camping weer vol voornamelijk met Campers die maar een nachtje

blijven en s'morgens weer doorreizen.

Wat later hoorden we het getik van regendruppels op het caravandak. Het stopte al weer snel maar ik

denk dat er vanavond of vannacht nog wel iets komt. We wachten af.

Donderdag, 9 september

Nou er is vannacht niets meer gevallen maar vanmorgen was het mistig en die trok niet snel op.

Het miezerde zelfs wat. Om een uur of tien kwam de zon door en werd het weer lekker warm.

Nog even op de fiets naar de bakker om een broodje te halen voor tussen de middag en gelijk

het plaatsje verder ingereden om te zien waar nu eigenlijk het centrum was en of er meer winkels waren.

Dat is iets om vanmiddag samen met Arda te gaan doen en door de winkelstraatjes te slenteren.

Vrijdag, 10 september

We hebben het hier wel een beetje gezien en willen verder trekken, dus opruimen en morgen verder

reizen.

Zaterdag, 11 september

Vanuit Les Andelys met een grote boog over Parijs (en zijn drukte) heen gereden, langs Eurodisney

op weg naar Mesnil-Saint-Pere, zo'n 20 kilometer ten oosten van de stad Troyes, gelegen aan een heel

groot meer.

Daar aan gekomen hebben we een leuke plek uitgezocht en mochten daar staan.

Hier zijn we in juni 2019 ook enkele dagen geweest en is ons toen op de plek na erg goed bevallen.

Het was er nog erg druk, nu was het weekend en veel Fransen gebruiken zo'n weekend om te

kamperen, en ja hoor na het weekend waren die weer weg.

Zondag, 12 september

Vandaag een fietstocht rondom het meer gemaakt, er lag nu een prachtig nieuw fietspad gescheiden

van de weg om deze tocht te maken. Twee jaar terug was dit er nog niet, keurig gemaakt!

Op de route kwamen we langs een parkeerplaats waar een vogelspot torentje stond en

passeerden er een aantal oude citroen wagens die een route reden.

Verder op onze tocht hebben we nog veel foto's gemaakt en toen we terug in Mesnil kwamen

stonden al die oude citroen's netjes op een rij op de parkeerplaats bij een restaurant en was

die groep heerlijk aan het lunchen.

Maandag, 13 september

Vandaag eerst boodschappen doen, maar daar moet je hier wel een stukje voor rijden en wel

zo'n 7,5 kilometer naar een volgend plaatsje waar een grote Leclerq was, een een super goedkope

benzine station (1,51 euro de liter)

Dinsdag, 14 september

Vandaag naar Troyes, omdat we daar al eens geweest waren wist ik nog waar de de auto gestald

hadden en reden daar al snel naar toe. In het centrum aangekomen was het er erg gezellig druk

met heel veel jeugd die een spel of wedstrijd aan het spelen waren.

Heel veel terrasjes en vele oude gebouwen. Ook natuurlijk weer de vele kerken. We zijn er een

in geweest en daar was weer aardig was te zien.

We zijn daar einde van de middag lekker gaan eten op een terrasje, waar we ook twee jaar terug

geweest waren. Ook weer Pass Sanitaire tonen, op elk terras en bij elke ingang, geen probleem.

In de avond uren heeft het geregend.

Woensdag, 15 september

Vandaag niet veel gedaan, een dagje rust hoort er ook bij. Nadat de luifel weer opgedroogd was

hebben we die alvast opgeruimd en ook de rest van de spullen ingepakt.

Donderdag, 16 september

Vertrekken vanuit Mesnil en op weg naar Manhay in België,

Vrijdag, 17 september

Vertrekken vanuit Manhay en op weg naar HUIS!!

Reis goed verlopen en heelhuids thuisgekomen.

Nu opruimen en wachten tot volgend jaar.

ik hoop dat dan alles weer als vanouds zal zijn, en geen Corona maatregeken meer nodig zijn