Argeles-Gazost 1.

16 juni 2017 - Camping sunelia les 3 vallees, Frankrijk

Dinsdag,

Vanochtend alles ingepakt, afgerekend en op weg naar Argelès. Dit ligt vlak onder Lourdes in de Pyreneeën.

Na een rustige rit via Orthez en Pau, deze laatste was wat drukker, kwamen we op de camping Les Trois Vallées in Argeles-Gazost.

We hebben een aardig ruime plek, vlak bij een prachtig toiletgebouw, super de luxe douches, licht gaat vanzelf aan en uit, je waant je in een sauna.

Helaas is er geen toiletpapier bij de wc's.

Dus weer lopen met een rol onder je arm als je moet.

Dit is zeker een puntje om door te geven.

Vanmiddag werd ik gebeld door Theo Houtveen, mijn Amersfoortse vriend en buschauffeur van Besseling die met de burgemeester Bolsius van Amersfoort en gasten onderweg was naar Lourdes.

Morgen gaat die met zijn bus vol volk naar de Pont d'Espagne, wij gaan ook daar naar toe en komen hen vast tegen.

Het is momenteel hier bloedheet en morgen voorspellen ze zelfs iets heter.

Nu moet ik eten en schrijf morgen verder.

Woensdag.

Na een hele hete nacht ( door de warmte !)

Met vele ramen op dakluik open, viel het slapen toch wel mee.

We zijn net na de lunch met de auto naar de Pont d'Espagne voorbij Cauterets gereden. Net toen we bijna boven waren zagen we een bus van Besseling voor ons en jawel daar zat Theo in.

Op het grote parkeerterrein zag hij ons direct en na verwelkoming zelfs ook door de heer Lukas Bolsius ( burgervader van Amersfoort) die met een heel gezelschap van zo'n 90 personen zijn jaarlijkse reis naar Lourdes maakte met twee bussen zelfs zijn we daar gaan wandelen en kijken naar de watervallen.

Een enorme hoeveelheid water komt daar naar beneden, of daar ooit een eind aan komt weet ik niet. Het was fantastisch, zoveel mooie uitzichten.

Terug bij de parking vroeg Theo of ik even met de bus wilde rijden. Dat was op zich heel simpel, gas geven en remmen, verder gaat alles automatisch. Ik mocht wel naar beneden rijden met zijn gasten dan zou hij mijn auto wel nemen, toch maar niet.

Dat ook weer eens gedaan.

Dan weer terug naar de camping, en weer een heel warme avond en nacht.

Donderdag,

Het was vanmorgen bewolkt, gelukkig even verkoeling.

We gaan vanmiddag naar Lourdes en naar de daar vlakbij gelegen grotten van Bétharram.

Op weg naar Lourdes begon het te miezeren dus besloten we eerst naar de grotten te gaan.

Daar aangekomen moesten we 40 minuten in een wachthal wachten tot de groep groot genoeg was. Toen die compleet was moesten we in een bus stappen en due bracht ons naar de start van de ondergrondse wandeling.

Het was fantastisch we zijn in diverse grotten geweest maar dit is groots. Bijna anderhalf uur ons de grond, trappen af ik denk wel ruim 50 tot 70 meter diep.

Met een boot een stukje over de rivier en tenslotte met een treintje naar het einde van de tocht.

Daar buiten gekomen zagen we of eigenlijk zagen we niets want de brillenglazen besloegen dat het nog miezerde.

Met de auto terug naar de camping, Lourdes komt nog wel.

Op de camping aangekomen bleek dat het totaal niet geregend had, maar 13 kilometer van Lourdes vandaan, wel hingen de wolken laag zodat je de toppen van de bergen niet zag.

1. L.B.Harteveveld:
    20 juni 2017
    Jean et arda,jullie beleven nog eens wat met de burger vader van a,foort, wij hebben oo kgoed weer 30 grc.geniet van la douche franse! lenie en loek