Argelès-Gazost 2.

21 juni 2017 - Lectoure, Frankrijk

Argelès-Gazost 2.

Vrijdag.

Vanmiddag naar Lourdes geweest, wandelend op het grote plein zie je de meest verschillende mensen, oud en jong, in vakantiekleding en zelfs met winterjassen aan.

Het was gelukkig niet zonnig, warm genoeg. Petje af voor de verzorgers van mensen in rolstoelen en andere soorten voertuigen, ze duwen en trekken zich te pletter.

Wij zijn even de grote beneden en boven kerk in geweest en hebben de grot gezien waar alle bedevaartgangers speciaal voor hier komen.

Na een stukje door de winkelstraten gewandeld te hebben zijn we weer terug naar de camping gegaan, daar kwam de zon door en werd het weer aardig warm.

Op de plek naast ons hebben we een grote groep gillende keukenmeiden gekregen in een aantal tentjes, dus de nachtrust zal wat minder worden.

Zaterdag.

Jawel vanmorgen weer blauwe lucht, na de koffie op weg naar Gavarnie.

Een plaats zo'n 30 kilometer onder Argelès.

Bekend om zijn besneeuwde Cirque de Gavarnie. Er lag inderdaad nog wel sneeuw maar daar moest je nog veel hoger voor gaan en dat hebben we niet gedaan.

Een druk toeristisch plaatsje en nadat we de wandelschoenen aangetrokken hadden gingen we op weg om foto's te maken van deze prachtige omgeving.

Na een uur waren we terug en hebben op een terras aldaar heerlijk geluncht.

We zijn daarna nog met de auto verder omhoog gereden de Col de Tente op.

Via vele haarspeldbochten en slingerend om de vele fietsers naar boven, bijna boven stond het vol met auto's dus zijn we gekeerd. Tijdens het terugrijden werden we door motoragenten naar de kant verwezen en moesten een half uur daar blijven. Het bleek dat de 3e etappe van de Route du Sud, een wielerronde eraan kwam. Nou ja wachten dan maar, en ja hoor even later hoorden we een helikopter die heel laag boven de eerste renners vloog en toen ze passeerden hebben we er diverse op de foto gezet. Nadat de laatste voorbij waren konden we onze weg vervolgen.

Het leek de Tour de France wel.

Weer een leuke dag, thuis gekomen op de camping snel naar het zwembad.

Zondag.

Een rustdag ingepland.

Zwemmen, ijsje, en douchen

Bloedheet.

Maandag.

Na de koffie een ritje naar de col d'Aubisque, maar halverwege kwamen we een bord tegen Route Barrée.

Dus omkeren en pech deze keer, er waren asfalterings werkzaamheden.

Maar niet getreurd er zijn hier cols genoeg.

Vanaf Argelès naar de Hautacam, op 1785 meter hoogte.

Een pracht rit naar boven met enkele wielrenners die met meer dan 30 graden zich omhoog voortploeterden.

Boven was een groot plateau waarvandaan je een prachtig uitzicht had over de stad Argelès-Gazost.

Terug op de camping weer verkoeling (tijdelijke) zoeken in het zwembad.

Het was vanmiddag voor het eerst over de 40 graden voor de caravan.

Dat beloofd weer wat voor de nacht.

Laat eten tot de zon achter de bomen is gezakt en laat slapen.

Dinsdag,

Vandaag wat boodschappen inslaan en de auto aftanken.

Klaar maken voor vertrek morgenochtend,

We gaan in vier etappes op de terugreis, het plan is via Perigueux naar Chateauroux, dan naar Troyes en tenslotte via Maubeuge naar huis.

In sommige plaatsen plakken we er een dag aanvast om niet vier dagen aaneengesloten in de auto te moeten zitten met dit erg hete weer.

Of we nog een deel van ons blog onderweg kunnen toevoegen weet ik niet.

In ieder geval vast bedankt voor alle leuke berichten en reacties.

Jan en Arda

1. Rob:
    21 juni 2017
    Mooie koe en prachtig landschap.
    Goede reis terug.
  2. Kees en Geeske:
    21 juni 2017
    Jullie hebben weer een hoop beleeft, en voor ons goed voor te stellen met de mooie foto's. Rij voorzichtig en we wensen jullie een voorspoedige reis terug. Lieve groet van ons.
  3. Hilly en Meeuwes.:
    21 juni 2017
    Leuk verslag Jan en Arda!
    Jullie hebben weer mooie tochten door dit prachtige gebied gemaakt!
    Nu dus weer langzaamaan op weg naar huis.
    Een goede terugreis toegewenst!
    Hartelijke groet van Meeuwes en Hilly.